söndag 26 juli 2009

Så ändrar du partitioner på hårddisken!

Ominstallerade en gammal laptop igår, en Fujitsu Siemens A7640.
Hela hårddisken är på 60 Gb och jag började med att ladda in Windows XP på en egen partition på ca 15Gb från en recoveryskiva.
Eftersom det är en experimentdator så ville jag även ha Ubuntu 9.04 på hårddisken och denna installerade enkelt från CD-skiva.

När allt var installerat inkl. XP Sp3, ZoneAlarm brandvägg, AVG Antivirus, drivrutiner och Windows alla säkerhetsuppdateringar så återstod att uppdatera Ubuntu.
Tyvärr så hade jag gett Ubuntu alldeles för lite plats på hårddisken så det fanns inte ens plats att få rum med alla uppdateringar!

Vad göra? Det finns ju två val; göra om allt eller utöka Ubuntu-partitionen.
Google är min/din vän så efter lite sökande så hittade jag några program som skulle passa till att utöka/ändra partitioner.
Programmet jag fastnade för heter "Hiren's boot CD" och skall, enligt hemsidan, passa perfekt för just detta ändamål.
Efter att ha bränt skiva, mha CDBurnerXP (ISO), så fann jag att programmet, åtminstone i mina ögon, ej kunde fixa mina bekymmer.

Bootade istället från Ubuntu 9.04, installationsskiva,


och där hittade jag GParted!



Detta måste vara det perfekta verktyget?


1 kommentar:

  1. Kategorin Partitioneringsverktyg är inte klar än, tyvärr.
    Håll gärna en koll här:
    http://www.bosseweb.se/category/partitioneringsverktyg
    Men Gparted kommer definitivt att vara med bland favoriterna.
    Smidigt som rackarn är ju att man kan köra Gparted från ett Bootbart USB-minne!
    Övriga blir nog:
    Cute Partition Manager
    EASEUS Partition Manager &
    Paragon Partition Manager Express
    Sen får jag se lite ...

    SvaraRadera