söndag 16 maj 2010

Strul med pelletsbrännare EcotecA3

I natt, vid klockan halv 3, ringde mobiltelefonen och spelade "Pelletsvisan".











Denna ringsignal betyder att den gröna lysdioden, på automatiksåpet till pelletsbrännaren, slocknat och att brännaren alltså stannat.








Jag har, som jag berättat tidigare, kopplat en modifierad Nokia 3310 till ett modifierat skåp så att jag får larm när den gröna lampan slocknar. 
Pelletsanläggningen har även en tjutare som larmar men denna fungerar bara om internförrådet blir tomt på pellets och så var ej fallet denna gång.








Nere i pannrummet kunde jag konstatera att pannan var i temperatur för att starta men att starten misslyckats.
När jag öppnade luckorna så kunde jag konstatera att pelletskoppen svämmat över med pellets samt att det även fanns oförbränd (ny) pellets i asklådan. Allt tyder på att underhållsglöden har försvunnit - något som brukar hända när det är för mycket spån i pelletsen.






Efter att ha tömt ur lite pellets ur brännarkoppen samt plockat bort den mesta oförbrända ur asklådan så var det bara att spruta tändvätska i brännarkoppen och starta!







Åter i säng efter ca 15 minuter!

Frågan är om man inte borde rensa bort all spån ur tunnan? Undrar om man kan sila och, i så fall, hur?






Kanske man behöver rensa skruven också? Läste någonstans att man kunde borra några hål i övre delen av skruven så att spånet kan trilla ut i t ex en hink under.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar