onsdag 23 maj 2012

Ta reda på avstånd till mobilmast.

Tele2 verkar vara ensamma om att visa mobilmasternas position på sin karta?
Jag hittar i alla fall ingen möjlighet att se masterna hos 3, Telia eller Telenor.

När man zoomar in tillräckligt på kartan så finns alternativet "Visa sändare".





















Genom att föra markören till den gröna sändarpricken så kan koordinaterna noteras - skriv ned dessa!



























Koordinaterna för denna mast blev 57,798619 15,735655.


Gå nu till Google Earth. Om du inte har programmet installerat så finns det att hämta här.


Skriv nu in koordinaterna på Din mast i sökrutan på Google Earth.
OBS! Kommatecknet skall ersättas med punkt. Så istället för 57,798619 15,735655 så skriver vi 57.798619 15.735655 - tryck på Sök.






















Google Earth kommer nu att visa mastens plats - jag har även gjort en markering och döpt platsen till "Mast".


















Leta nu reda på Din plats på Google Earth - jag har bara valt en plats och kallar den "Plats".




















Skriv ned koordinaterna för "Plats" - i mitt exempel 57,797963 15,735779.


För att få reda på avståndet använder jag ett program som heter Fizzycalc och kan hämtas här.


Mata nu in koordinaterna i Fizzycalc med punkt.






















Jag hamnade nära masten  - avståndet mellan "Mast" och "Plats" blev ca 82 meter.

Kanske någon vet ett smartare sätt att hitta master och beräkna riktning och avstånd?
Kommentera i så fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar