fredag 28 december 2012

10 bra saker med Ubuntu

Som mina läsare troligen redan förstått så är jag en stor anhängare av Linux Ubuntu?!

I och för sig så använder jag även andra Linux-versioner än Ubuntu, mest beroende på vad just den datorns maskinvara klarar av.











  Fördelen med Linux är ju att det alltid finns varianter som går riktigt bra även i en gammal 486:a och som dessutom, till skillnad från Windows, alltid är skapligt aktuellt (Windows 98 uppdateras ju t ex inte längre).

Anledningen till att jag fastnat för just Ubuntu, som förstaval, beror på att det nästan jämt fungerar "out-of-the-box" (OOTB).
Och skulle datorn vara av "svagare" variant så finns ju Lubuntu eller Linux Peppermint (som bygger på Ubuntu).
Linux Peppermint använder jag t ex på min Acer Aspire One A110L, som levererades med Linux Linpus Lite.
Trots datorn dåliga prestanda så rullar den fint med Linux Peppermint och dessutom så fungerar WLAN och mobilt USB-modem OOTB.

Nu till rubriken "10 bra saker med Ubuntu" - detta kan du läsa om här - om inte min reklam var nog ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar