söndag 21 februari 2016

Delare för ethernetkabel - en räddare i nöden?!

Kanske har Du skaffat smart-TV och behöver ytterligare en trådad anslutning förutom till digitalboxen?

Har Du då gjort misstaget att bara dra ut en ethernetkabel så kan en kabeldelare vara en lösning om du inte vill sätta upp ytterligare en switch eller router.
En kabeldelare fungerar dock bara vid 10/100 Mbit/s så har Du 1 Gb-nät så kan den ej användas.

Kabeldelarens ena hälft ansluts till 2 uttag på Din router, Din ethernetkabel ansluts sedan till delaren.

I ethernetkabelns andra ände ansluts den andra enheten som splittrar upp till 2 uttag.

Här ses enheten som ansluts till 2 uttag på router.

















I andra änden på ethernetkabel monteras splitter.






















Såhär ser uppkopplingen ut.















Och var hittar man då dessa?

Tidigare gick det att köpa ett komplett paket hos Clas Ohlson men det har utgått, tyvärr.

Jag hade turen att hitta 4 st kompletta paket på loppis för en struntsumma
men annars får man plocka ihop av lösa delar.

Hos Loh Electronics finns delar men även en beskrivande video.

Jag skulle dock handla följande hos Kjell & Company:
eller om det passar bättre för just Din applikation

Ett annat alternativ är att  bygga själv?!

I ett kommande blogginlägg skall jag visa hur jag byggt om mitt hemnätverk med kabeldelare, nätverksförlängare mm.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar