torsdag 25 februari 2016

Ombyggt hemnätverk för säkrare kommunikation

Jag har ända sedan vi flyttade in i vår nya bostad haft bekymmer med räckvidden på det trådlösa nätverket.
Detta framförallt beroende på att skrivarna och laptops är belägna i sidobyggnad 10m från närmsta router och det är två väggar emellan.

Nätverket består av:
  • Mobilt modem/router, ZTE MF28G (fiber finns framdragen vid samma plats men ej aktiverad)
  • Router Fonera 2.0n (FON2203)
  • Ethernetkabel mellan mobil router och FON-router
Till nätverket är anslutet:
  • 2x Laptop, trådlöst i huvudbyggnad
  • TV samt digitalbox, trådat i huvudbyggnad
  • Webbkamera, trådlöst i huvudbyggnad
  • IP-telefoni, trådat mot mobil router i huvudbyggnad
  • 2x skrivare, trådlöst i sidobyggnad
  • 2-3xLaptop, trådlöst i sidobyggnad
  • 2x Desktop, trådat via nätverksplugg i sidobyggnad


















Kom, av en händelse, på att FON-routern gick att köra trådlöst som en nätverksförlängare.
Vidare så hade jag sedan tidigare några ethernetsplitters liggande så att jag kunde använda kabeln till både TV och digitalbox.
Dessutom hade jag, på en loppis, kommit över ytterligare en nätverksförlängare.

Efter ommöblering av routrar mm så blev hemnätverket så här:




















Nu blev det bara 5m mellan sidobyggnad (hobbyrum) och närmsta router och skrivarna får god signal.
Eftersom det är många ethernet-anslutna apparater i sidobyggnaden så har jag även monterat en separat nätverksförlängare, med 4x LAN + trådlöst.
Nätverksförlängaren är en Netgear WN2000RPT.


























Här en bild på apparaternas placering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar