onsdag 24 februari 2016

Hur att använda bredband för fax

Man behöver inte ha ett traditionellt, analogt, telefonjack för att kunna använda fax.
I mitt fall kör jag just nu faxen via mobilt bredband - jag använder ett USB-faxmodem mot en dator med Windows 7.

Så här ser min uppkoppling ut:








































På bilden syns följande:
  • Dator med Windows 7
  • Omvandlare Linksys SPA2102
  • Faxmodem
Omvandlaren är knuten till ett kontantkort hos Phonzo med ett lokalt telefonnummer.
Till omvandlarens analoga port (RJ11) är modemet anslutet och kopplat till en USB-port på datorn.
Omvandlarens ethernetport är ansluten till internet via router.
























Just nu är jag på jakt efter drivrutiner till USB-modemet för Windows 10 alternativt ett annat USB-modem som stödjer Windows 10.
Ett ännu intressantare alternativ vore att hitta en lösning för Linux eller kanske Raspberry Pi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar