torsdag 17 januari 2019

Att välja datormus

Nyligen slutade vänster musknapp att fungera tillfredställande på min datormus - kanske inte så mycket att säga om efter nästan 2 års användning.
Musen inköptes, på Audio Video, den 24:e mars 2017 till extrapriset 99 kr, och lustigt nog så fanns kvittot kvar. Det skall vara 2 års garant så kanske jag reklamerar?!

Musen, en Logitech M185, har tillhört en av de allra bästa som jag haft - den var följsam på olika underlag, scrollerknapp och musknappar var relativt tysta.
Den drevs av 1 x AA-batteri vilket gjorde att batteriet varade länge, detta i förhållande till de möss med 2 x AA där batterierna får bytas relativt ofta.
En annan fördel är att den ej sänder ut synligt ljus.





























Hittade dock ej denna mus att handla så efter moget övervägande så blev det istället en, eller egentligen två, Logitech M220, till ett pris av 249 kr/st.
Datormössen har samma, eller liknande spec, som M185:

  • 1 x AA-batteri
  • Tysta knappar
  • Osynligt ljus (men det visste jag inte förrän efteråt, vid prov)






























Beställde även samtidigt en Andersson-mus (LPM 1.0) för 149 kr - mest för att prova.
Även denna hade de faciliteter som jag efterfrågar:
  • 1 x AA-batteri
  • Tysta knappar
  • Osynligt ljus (men det visste jag inte förrän efteråt, vid prov)




























Under tiden jag väntade på leverans så fick det bli en annan mus från Microsoft, Mobile Mouse 3500 från fyndlådan (ny faktiskt) - sånt skräp i jämförelse!





























Nu har jag jämfört musen från Logitech med musen från Andersson och jag måste ge båda samma höga betyg - saknar dock strömbrytare på Anderson-musen men den går nog i viloläge när den ej används?!

EDIT: Bäst att tillägga att jag ej använder musen för spel utan endast kontorsgöromål och liknande aktiviteter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar