söndag 20 januari 2019

Test av GPS modell GF-07

Det var denna jag sökte på Youtube när jag skrev förra inlägget angående modifiering av Nokia-mobil för larm.

Köpte denna GPS när det fortfarande gick att beställa billigt via eBay, innan PostNords hutlösa tillägg.
Först idag har jag testat den dock!





























GPS:en kräver ett SIM-kort samt ett micro-SD kort. SIM-kortet måste klara 2G-nätet så alla utom 3:s kort skall fungera.
Enligt manualen, som kan hittas här, så skall SD-kortet sättas i innan SIM-kortet.
När SIM-kortet är monterat så händer först ingenting men efter 7-8 sekunder så tänds en röd lysdiod och lyser i ca 5 sek.


























GPS-modulen skall kommuniceras med via SMS och efter mängder av försök så fick jag den att svara.
Lyckades till slut även att få modulen att berätta sin position, den visade ca 950 meter från sin rätta  position.
Läste mera om GPS-modulen på nätet och fick svar på varför den visade så tokig position - den använder sig av mobilnätet för att hitta platsen, via triangulering.
























































Sammanfattning: Den fungerar efter många försök, vet inte vad som gick fel från början?! Inte så användbar eftersom noggrannheten är så pass dålig - kanske fungerar bättre i en storstad med flera master?









4 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag fick gf-07 men har precis fått den med posten.
    När jag skulle lägga upp appen så blev jag lite osäker, eftersom en vill ha för mycket info, jag tycker inte om när appen vill skriva och gå igenom mobilen.
    Kanske bara mitt fel tanke.
    Men innan jag börjar så tänkte jag fråga dig innan jag får samma problem.
    Fungerar inte TRE sim kort till den trackern?
    Jag gick in på hemsidan http://www.gps958.com/, men säkerhet i internt anser att den är osäker.
    Men hur skapar jag ett konto där?
    All annan info som du kan hjälpa mig så blir jag tacksam för!
    950 meter kan ju bli lit problem om man söker var bilen finns, fast å andra sidan kan man väl inte gnälla för mycket med tanke på priset.
    Det mest jag vill ha den till ifall den varnar för att den åker iväg själv! ;-)
    M.v.H Kent

    SvaraRadera
  2. Hej Kent, besvarar bara en fråga ikväll 😀. Nej, 3:s SIM-kort kan EJ användas. Det beror på att GPS:en endast stödjer 2G-nätet och operatören 3 har inget 2G-nät (gäller ju även t ex Hallon som använder 3:s nät). Skall be att få återkomma i övriga frågor.//Jerry

    SvaraRadera
  3. Hej igen, har sökt i min lösenordsdatabas och det verkar ej som jag har registrerat mig på sidan eller så har jag glömt att notera användarnamn och lösenord?!

    SvaraRadera
  4. -Jag har fått precis den men de funkar inte som står i manualen. Den röda lampan lyser fast bara.

    SvaraRadera