torsdag 25 september 2008

Skapa hemsida från telefonen!

Jag har en sida, sedan tidigare, här (http://goto.glocalnet.net/tbos/).

Sedan tidigare har jag en ftp-client i telefonerna, både N95:an och 6220 Classic.

Ftp-klienten, som är gratis, heter SIC! FTP och med hjälp av denna så kan jag logga in på min sida, http://goto.glocalnet.net/tbos/.

SIC!FTP kan hämtas här!

Jag börjar med att ange hemsidans ftp-adress samt lösenord och kontrollerar så att jag kommer åt filerna på min sida.

I mitt fall så har jag skapat en ny mapp, mobil.


För att skapa html-filen till den nya sidan använder jag Aktiva Anteckningar (Active Notes).
Detta program finns förinstallerat i Nokia 6220 Classic men till N95 så måste det först hämtas - du kan hämta Active Notes här.

Aktiva Anteckningar skapar direkt en fil i html-format och mha detta program så kan man infoga följande i filen:
  • Bild
  • Ljudklipp
  • Videoklipp
  • Visitkort
  • Bokmärke
  • Fil

I telefonen har jag sedan skapat ett bokmärke för kommande undersida som jag skall länka till, kallad 1.html.

För att få filnamnet index.html så får man döpa om filen eftersom den får namnet efter de första orden i den nya anteckningen "by default".
Indexsidan laddas nu upp till servern.

Efter detta skapas undersidan, bild infogas och allt sparas. Även nu så måste sidan döpas om.

Sidan laddas upp - KLART!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar