tisdag 16 september 2008

Använda mobiltelefonen för email

  • Har du Gmail-konto eller kan tänka dig att använda Gmail?
  • Har du en telefon med möjlighet att installera java-program?
  • Har du en email-klient i telefonen?

Då kan du använda samma princip som jag använder!

Först så har jag givetvis registrerat ett konto hos Gmail.

Kontot har jag namnat xyz@gmail.com.

Till mobiltelefonen laddar jag nu hem ett java-program för att komma åt min ordinarie Gmail-adress, xyz@gmail.com.
Programmet hämtar jag på adress http://gmail.com/app.
Med hjälp av detta program så kommer jag åt min ordinarie email och kan även komma åt mina kontakter hos Gmail för att skicka email.
Tyvärr så kan man inte bifoga filer och bilder via detta javaprogram men detta löser jag via Momail.

Nu registrerar jag ett konto hos Momail, på www.momail.se.
Detta ger mig en emailadress enligt principen mobilnummer@momail.se.
Fördelen med denna adress är att mottagna bilder mm reduceras i storlek så att jag sparar datatrafik. I konfigurationen på Momail så har jag angett avsändare till xyz@gmail.com.
Alla skickade mail som jag skickar via Momail ser alltså ut att komma från xyz@gmail.com.

Momails konto anger jag i mobiltelefonens email-klient och, via detta konto, så kan jag nu skicka bilder och filer från telefonens minne.
Detta konto använder jag även när jag bloggar från telefonen.
Jag tar en bild, går till galleri samt väljer Sänd. Bilden, tillsammans med rubrik och kommentar, mailar jag till den emailadress (hemliga) som jag valt under konfigurationen i Blogger.


På datorn, under filter i Gmail, så anger jag att alla email med bifogade bilagor skall vidarebefordras till mobilnummer@momail.se.
Jag kommer nu åt, och kan öppna, wordfiler mm i telefonen.

Kanske blev lite rörigt men det är, när det är klart, PERFEKT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar