lördag 20 september 2008

Vilket abonnemang till mobiltelefonen?

Jag har under många år haft ett abonnemang hos Comviq som använts mestadels för att ringa med men även mindre trafikkrävande WAP-sidor.
Har varit relativt nöjd med detta även om täckningen inte är den bästa utanför tätort och större vägar här vid Smålandskusten.

För ett år sedan så tecknade jag ett abonnemang på mobilt bredband hos Tele2, bundet i ett år.
Detta fick till följd att surfandet "on-the-go" ökade markant och SIM-kortet för bredband hamnade i en egen surftelefon. Telefonen har även använts som modem, mestadels till surfplattan Nokia N800 och senare dess ersättare N810.
Så plötsligt så var det två telefoner, en för surf (N95) och en för samtal (6630).

Så kan man ju inte ha det i längden utan jag har under en tid tittat efter en möjlighet att använda samma telefon, och samma SIM-kort, för både telefoni och surfning.

Första tanken var att teckna det 39:-/mån datapaket (max 1Gb sedan 15:-/Mb) som Comviq/Tele2 erbjöd i början på året men då detta var begränsat till surf direkt, och enbart, från telefonen så föll den idén.
(Datapaketet är nu ersatt med två andra: max 200Mb/mån för 29:-/mån alt max 1Gb/mån för 89:-).

Kollade hos Telia, Telenor, Tre och Glocalnet men ingen operatör, förutom Tre verkade ha ett abonnemang som kunde användas både för telefoni och surf, åtminstone inte med telefonen som modem mot en dator.
Hos Tre kunde man lägga till Mobilt Bredband på sitt vanliga mobilabonnemang och på så vis få både telefoni och bredband på samma SIM-kort.
Denna tjänst hann dock kompletteras med 3MobilSurf innan jag började att rota i abonnemangets möjligheter och begränsningar.

När jag kontaktade Kundtjänst hos Tre så fanns bara 3MobilSurf kvar som möjligt tillägg till 3Bomben.
3MobilSurf kostar 3:-/dygn och ger obegränsad datatrafik med maxhastigheten 0,384Mb/s.

Tre:s Kundtjänst hade olika svar, beroende på vem jag pratade med, angående möjlighet till fri surf även när telefonen används som modem mot t ex en dator.

En tjej, vid namn Sara, lyckades dock övertyga mig att så är fallet och hon pratade även med Kalmarbutiken och övertygade även dem.

Nu har jag alltså tecknat ett abonnemang, 3Bomben199, med en bindningstid på 24 månader.
Till detta har jag gjort ett tillägg, 3MobilSurf, för 3:-/dygn. På köpet fick jag dessutom en Nokia 6220 Classic, som Ni kan läsa om i andra inlägg.

Hade innan köpet kontrollerat 3:s täckning med ett kontantkort och jag måste säga att det är över förväntan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar