torsdag 11 september 2008

Uppdaterat Nokia N95 till ver. 30.0.015

Läste att det finns en ny uppdatering till min telefon och idag var det dags att installera den.

Nedan en lista på hur jag gick tillväga
  • Började med att ladda telefonens batteri, har läst någonstans att man ej skall ha laddaren ansluten under uppdatering.
  • Ansluter telefonen till datorn via USB-kabel samt väljer "PC Suite" på telefonen.
  • Loggar in på datorn som Administratör (kör normalt ej som administratör pga högre säkerhet med begränsad behörighet)
  • Startar PC Suite
  • Trycker på "Uppdatera telefonen"

  • Om det finns en uppdatering så fås besked om detta.
  • Om så är fallet så hämtas den nya versionen av Nokia Software Update, NSU.

  • Ett (fel-) meddelande dyker upp om att en telefon är ansluten, ta bort anslutningen.
  • Datorn vill starta om - gör det!
  • Loggar in som Administratör.
  • Startar Nokia Software Updater, NSU.


  • Ansluter telefonen igen, via USB-kabel
  • Uppdatering för telefonen hämtas, 119,6Mb.

  • Telefonen uppdateras.



  • NSU-programmet avslutas och telefonen startas om.
  • Telefonens PIN-kod anges samt land, datum och tid.
  • Telefonens huvudmeny visas ett kort ögonblick sedan startar "Installerar"
  • På telefonen fås, efter lång väntan, besked om att alla program ej kan installeras och att programhanteraren skall användas för att installera dessa.
  • Jag väljer dock att installera programbackupen först, innan jag använder programhanteraren.
  • Nu ser startmenyn ut som tidigare
  • Efter detta så registrerar jag mig på Nokia's nya tjänst, Ovi
Nu återstår att ta sig an det som ej lyckades via återhämtning av backup.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar