måndag 1 december 2008

Acer Aspire One A110


Är nu ägare till en UMPC, nämligen en blå Acer Aspire One A110.
Den är försedd med operativsystemet Linpus, har en SSD-disk på 8Gb, 512 Mb RAM samt en skärm på 8,9 tum.

Har funderat på vilket operativsystem jag skall byta till eftersom nuvarande Linpus varken stödjer Ad-Hoc eller bluetooth.
Detta gör den tämligen oanvändbar utanför boningen eftersom den måste ha kabel eller trådlöst (ej Ad-Hoc-) -nätverk för att komma ut på nätet.

Jag har följande att välja på:
  • Windows XP, på minnespinne (antagligen för segt även om man strippar det)
  • Ubuntu 8.10, på minnespinne (antagl. också segt?)
  • Ubuntu 8.10 Remix på CD (säger att hårdvaran ej stödjs vid installationsförsök)
  • Ubuntu UMPC som img-fil, borde vara bäst (får ej över den på bootbar pinne el skiva)
Jag har anslutit CD-spelare till Acer's USB-port via ett interface och skivan kan läsas av datorn.

Det bästa vore ju, trots allt, om man kunde behålla Linpus men eftersom jag är helt novis på Linux så är det inte så lätt att få till det trots instruktioner på nätet.

Kanske någon av forumets läsare kan vara mig behjälplig!

1 kommentar:

  1. Hejsan, jag har också en sån dator, min kunna köpa det ifrån windows xp eller från acer.
    iallafall, om du hittar xp let me know.

    SvaraRadera