onsdag 17 december 2008

Ubuntu, använda telefonen som modem via kabel


Som ni kanske vet, eller rättare sagt läst, så håller jag på med en Acer Aspire One A110.
Tanken var att kunna använda denna dator utanför hemmets väggar där det ej finns trådlöst nätverk.
Jag märkte direkt att Linpus inte var ett lämpligt operativsystem eftersom bluetooth var knepigt att få fart på.
Ej heller funkade ad-hoc så att N95:an kunde tjäna som modem.

Jag bytte till Ubuntu - ja, ni som följt bloggen har ju redan läst om detta.

Jag fick, som sagt, igång både bluetooth och ad-hoc med Ubuntu MEN däremot så kopplar bluetooth ned hela tiden när jag använder telefonen som modem.

Ikväll har jag provat med USB-kabel istället - Det funkar perfekt!

Jag ansluter USB-kabeln mellan telefon och dator samt väljer PC Suite på telefonen.
Efter en stund kopplas modemförbindelsen upp och nu är det stabilt!
Kanske är det fel på bluetooth-pinnen?

Nåväl, nu spelar det ingen roll - det går ju minst lika bra med kabel!

Äntligen har jag en smidig dator som kan nyttjas överallt där det finns mobiltäckning!

Fördelar:
  • Bra tangentbord
  • OpenOffice
  • Liten och nätt
  • "Billig"
  • Lagom för surf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar