fredag 26 december 2008

Nokia 6220 Classic (och även N95) som modem till olika datorer


Jag använder telefonen som modem till olika utrustningar och nedan en lista på vilka sätt jag använder och varför:






  1. Fujitsu Siemens Si1520 - bluetooth eftersom jag ej fått kabel att fungera
  2. Acer Aspire One A110L - kabel (via usb) eftersom jag ej fått bluetooth att fungera på datorn ännu.
  3. Nokia N810 - bluetooth
Jag har även en Nokia N95, som reserv. Anledningen till att denna får tjäna som reserv beror i huvudsak på 6220:s fördelar map format, men även att jag har 3-abonnemang och denna telefon är låst till 3.

Med N95 som modem så öppnas lite andra, och flera, möjligheter eftersom den har inbyggd Wifi.
Wifi:n kan enkelt "göras om" så att telefonen blir en trådlös router mha t ex JoikuSpot Light eller FonSpot.
Detta har dessutom fördelen att det bara kräver hälften så mycket batterikraft som bluetooth.

Fujitsu Siemens-datorn, med XP, kan ställas om till Ad-Hoc läge för att kunna köras via Wifi liksom surfplattan Nokia N810.
Däremot så stödjer ej Acer Aspire One A110, med Linpus, detta utan speciallösningar men jag skall försöka få till det längre fram eftersom jag sett lösningar på nätet.
När jag körde Ubuntu på AA1 så fungerade det klockrent, ja t o m enklare än i XP eftersom man kunde definiera varje kopplingspunkt för Ad-Hoc eller "vanlig".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar