fredag 12 december 2008

Installera bluetooth på AA1 A110L, Ubuntu

Jag har tidigare berättat om hur jag fått ad-hoc att fungera på Acer Aspire One A110 och detta kan jag använda tillsammans med min Nokia N95 som då får agera modem via FonSpot eller JoikuSpot Light.

Nu hör det till saken att jag vanligen använder Nokia 6220 Classic och då har jag inget Wlan som jag kan nyttja.

Det finns två sätt att kunna använda 6220C som modem, kabel eller bluetooth och jag har valt att börja med bluetooth, fråga mig inte varför men det kanske beror på att jag ej fick kabel-"modem" att fungera i Windows med Nokia 6220C.

Eftersom Acer Aspire One inte har inbyggd bluetooth så fick jag börja med att inhandla en bluetooth-sticka.
Jag har visserligen en sedan tidigare men den är så stor och klumpig och jag ville ha en som alltid kan sitta i datorns USB-port.

På Tradera hittade jag den jag ville ha, en liten och smidig BT.

Jag lyckades köpa den för 21:- + 49:- i frakt, ett bra pris eftersom den kostar ca 150:- + frakt i Sverige.
Den dyra frakten kanske kan förklaras med att den skickades från Hong Kong?
Själva leveransen gick på 9 dagar så det kan man inte klaga på!



Edit: Tittade även på en sån här men tyckte den var klumpigare samt hade fel form - det är lätt att den fastnar i allt möjligt.






Monterad på datorn så ser det ut så här:

Det är inte mycket som sticker ut, eller hur?

För att få igång bluetooth och kunna kommunicera med telefonen via bluetooth så följde jag denna sida (tanere.blogspot.com).

Det var lite knöl att få det att fungera men det underlättar, helt klart, att läsa texten noga!

Nedan ett par bevis på att det fungerar!



Abbonemang skall stavas abonnemang, eller hur??

Ett bekymmer återstår dock: Bluetoothen kopplar ned sig!
Det blir till att prova kabel också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar