onsdag 10 december 2008

Nu har jag installerat Ubuntu på Acer Aspire One A110, del 1

Eftersom Linpus verkar ha svårt att stödja bluetooth utan en massa krångel så har jag nu installerat Ubuntu ver. 8.10.

Tycker inte det är någon större vits med en smidig och lätt notebook om man inte kan ansluta till internet "on-the-go".

Eftersom jag har ett mobilabonnemang, med 3MobilSurf så är ju bluetooth ett lämpligt sätt att kunna koppla upp sig på!

Jag kontaktade en Ubuntu-fadder via svenska Ubuntu-sidans forum för att få experttips vilken version mm som skulle passa bäst!

Faddern som jag valde att kontakta hade själv installerat Ubuntu på sin Acer Aspire One av samma modell som min.

Svaret jag fick hänvisade till en svensk installationsmanual här och det är denna jag har följt, eller åtminstone börjat på - jag har gjort själva installationen av Ubuntu men har ej kommit längre ännu, det får bli i morgon.

Den bootbara minnespinnen med Ubuntu på hade jag tidigare skapat via den bootbara CD-skivan och Ubuntus inbyggda kommando för att överföra operativet till "pinnen".

5 kommentarer:

  1. Fungera ad -hoc uppkoppling med ubuntu?
    MVH
    Christer

    SvaraRadera
  2. Det vet jag inte ännu men om jag inte missminner mig så är Ubuntu enklare att ställa i Ad-Hoc än t ex Windows.
    Eftersom detta är intressant även för mig så kommer jag att återkomma till detta när jag testat.
    Fördelen med Ad-Hoc, i mitt fall, är att den Nokia N95 som jag använder, tillsammans med FonJoikuSpot, bara drar hälften så mycket ström som med bluetooth.

    SvaraRadera
  3. Har ochså Nokia N95 och det smidigaste är ad hoc koppling .Jag använder Walking Hotspsot som fungerar perfekt med min vanliga Bärbara.Får återkomma och se hur det går.MVH

    SvaraRadera
  4. Nu har jag testat ad-hoc och det fungerar - läs om det i annat, nyare, inlägg!
    Du skriver om Walking Hotspot, var hittar man detta?

    Installera Ubuntu på AA1 A110L, del 3

    SvaraRadera
  5. walkinghotspot.com kostade ca 30 dollar.Fungerar perfekt

    SvaraRadera