tisdag 19 maj 2009

Telenor Kontant och Fri Mobilsurf

Idag kom så det beställda kontantkortet hem i brevlådan! Jag skrev lite om detta här.
Jag har även skrivit en del om Telenor Fri Mobilsurf tidigare här.

Jag laddade det direkt med 100:- och fick ett SMS som bekräftelse.


Nu till aktiveringen av Fri Mobilsurf - jag skickade texten "mobilsurf" till 222 och direkt kom det en bekräftelse att de fått min ansökan.



Några minuter senare fick jag bekräftelse på att jag kunde surfa fritt i 2 månader och att det sedan kostar.


Så nu var väl allt OK?
Jag startade FonSpot i N95:an (FonSpot är en betalvariant av JoikuSpotLight) och loggade in hos Fon.
Allt fungerade perfekt, till och med hastigheten var över förväntan - åtminstone enligt Bredbandskollen.


Lite senare skulle jag kolla med en annan dator, via FonSpot, men nu vägrade programmet att starta i telefonen.
Efter lite funderande så beslöt jag mig för att kolla saldot genom att ringa 222 - kortet var TOMT - "Ditt saldo är 0 kronor och 0 öre"!

Fel APN?
Vet att jag hade läst på Telenors sida att APN:en ej skulle spela någon roll?
En kontroll i telefonen visar att jag använt "internet.telenor.se" som kopplingspunkt.


Som ni ser ovan så är det OK!

Ringer nu kundtjänst på 221, jo det går utan pengar på kortet.
Tjejen, Maria, försvinner länge när jag framfört mitt ärende och när hon väl kommer åter så hälsar hon att det ej går att få fram några uppgifter och ber mig återkomma under kontorstid - så nu får jag vänta tills imorgon!

1 kommentar:

  1. Samma sak hände mig! Jag laddade också med 100 kr, hade Fri Mobilsurf aktiverat och ändå drogs det pengar. Lyckligtvis fick jag tillbaka pengarna från telenors kundjänst dagen därpå. Efter det har det inte varit några problem.

    Telenor verkar ha problem med att tjänsten FriMobilsurf inte registreras riktigt. Man kan gå in och kolla på Mina Sidor på telenor.se (man kan registrera sig på Mina Sidor utan att behöva ange namn och personnummer, där står det om man har tjänsten och i så fall hur länge den gäller.

    Det går inte att surfa när man har under 2 kr på saldot.

    För övrigt fungerar tjänsten jättebra, jag streamar och tankar ner runt en gigabyte via torrent om dagen utan problem med telefonen - hastighet ca 40-50 kb/s.

    Jag upplever att de olika APN:n skiljer sig åt ibland när det gäller hastighet. Streaming.telenor.se är ibland snabbare än internet.telenor.se. Man får pröva sig fram.

    Det spelar ingen roll vilken APN man använder, det kostar inget.

    SvaraRadera