fredag 22 maj 2009

Exportera från Sagembox till USB

Jag har vid ett flertal tillfällen försökt exportera inspelningar från min Sagem DVR64250 (Boxer) via USB utan att lyckas.
Jag har provat både med olika USB-hårddiskar men även med alla möjliga USB-minnen som jag har i min ägo.
Med USB-hårddisken har det nästan lyckats men problemet har varit att den "kopplats loss" strax innan exporten varit klar.
De USB-minnen som boxen accepterat har varit få och de som fungerat har bara varit på några hundra megabyte.
Nu har jag dock hittat ett USB-minne som fungerar, Transcend V10 på 8GB.
Detta minne är, för övrigt, samma som jag använder för att köra backup/restore på min Acer Aspire One A110 med Linpus Lite.
Just detta minne verkar alltså fungera universellt både att boota från men även läsbart av de flesta enheter.

För att återgå till den exporterade filen; nu återstår att omvandla filen från Sagem-boxen till något vettigt format som går att spela upp på datorn alt bränna en dvd.
För detta behövs ett program men detta har jag inte hittat ännu.

Tips emottages tacksamt från mina läsare!

+++++++++++++++++++++++++++
Bild/video i detta mail är tagen med Nokia 6220 Classic.
Hela inlägget/mailet är skrivet i 6220 Classic.

[Mobile mail sent by Momail]
Get it at www.momail.com

14 kommentarer:

  1. Vad blir de för filformats ändelse på filen från Sagem boxen? .mpg, .avi, .mkv, .vob? Ska nog lösa de åt dig.

    SvaraRadera
  2. Filändelsen blir .ts!

    .ts skall fungera att spela upp med VLC version 0.9 men denna version lyckas jag ej installera - det går ej att öppna 3x dll-filer vid installationen.

    Jag har även provat några program ytterligare men då för att konvertera till annat format men programmen vill ej konvertera denna fil.
    Kanske är det fel på den exporterade filen?
    Filen blir nämligen väldigt liten i förhållande till originalet.

    (Kommentaren skriven med Nokia N810 - rolig och behändig liten surfmaskin som alltid är igång).

    SvaraRadera
  3. Skumt att det inte går att installera VLC.

    Filen .ts ska vara stor om det är filformatet .ts . Är filmen lång så blir filen kanske runt 4 gig (som en dvd)
    Eller har du kopierat mappen TS? Där ska isåfall finnas alla lämpliga filer för att bränna en DVD i ex. Nero.

    Ta hem gratis programmet Super C. Kan vara lite svårt att lära sig om man inte kan något men fungerar kanon bra och klarar att konvertera alla filformat.

    http://www.erightsoft.com/SUPER.html

    SvaraRadera
  4. Jag har redan Super C men tack för tipset!
    Skall prova att exportera en gång till.
    Exporten började på 0% och slutade på 100% men själva exporten gick fort, kanske 10 minuter!?

    SvaraRadera
  5. http://www.videohelp.com/

    finns kanske hjälp där

    SvaraRadera
  6. http://www.videohelp.com/

    kanske finns hjälp där

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Jag har för några veckor sedan fått hem vår Sagem DTR 94160TA HD boxer och försökt flytta program både till usbminne o extern hårddisk. Men jag går bet. Undrar om det kan funka med det minnet du skriver om. Jag är för närvarande nöjd om jag bara kan lagra filmer på annat ställe för att sedan se de på boxern igen..
    Trodde det skulle funka med vilken extern enhet som helst, men tji fick jag..

    SvaraRadera
  8. Tror nog att du skall prova just det USB-minnet som jag rekommenderar! Jag har testat med ett helt knippe olika, både USB-minnen och USB-diskar, och har kommit fram till att detta är det enda som ALLTID fungerar.

    Har även fått en kommentar, i annat inlägg, att det bara går att exportera och importera till samma box!?

    SvaraRadera
  9. Usb-Minnet eller den externa disken måste vara formaterad med FAT32 för att boxen skall känna av den som en disk.
    (nya externa diskar är ofta formaterade med NTFS)

    SvaraRadera
  10. Jag har inte några problem med att få över filer på en flyttbar hårdisk, men däremot att använda de dumma ts filerna verkar omöjligt .-(

    har du ngn ide´ fått ngt tips tacksam för hjälp även jag mail cwm03002@mdh.se

    SvaraRadera
  11. Jag har heller inga bekymmer att få över det till disk/Usb-minne men någon skrev att det bara gick att importera till SAMMA box. Vet inte om det stämmer men med tanke på upphovsrätten kanske det är så?

    SvaraRadera
  12. Jag har en DTR 94160TA och efter en tids sökande på nätet verkar svaret vara att filerna är krypterade för att bara kunna spelas i samma box dom skapades.

    SvaraRadera
  13. Precis vad jag också kommit fram till - OANVÄNDBART!

    SvaraRadera
  14. Måste finnas något sätt att komma runt det....

    SvaraRadera