söndag 10 maj 2009

Använda mobilen som modem


Jag har en Nokia-telefon (6220c) och använder Nokia PC Suite för att koppla upp mig med telefonen som modem, via bluetooth (Windows XP). Det skall även funka med USB-kabel men det har jag ej provat.






I min ägo finns även en surfplatta, Nokia N810 och här använder jag också bluetooth för uppkopplingen.





Till min Acer Aspire One A110 (med Linpus) kör jag USB-kabel samt programmet gnome-ppp.










Jag har Tre som operatör med tillägget 3Mobilsurf för 90:-/månad. Detta ger mig max 0,384MBit/s men det finns även en turbovariant för 150:-/mån.
3MobilSurf funkar både med abonnemang och kontantkort, jag har abonnemang.
Vet att även Telenor har motsvarande möjlighet (Telenor Fri Mobilsurf) för 59:-/mån och detta skall finnas både för abonnemang och kontantkort.

En variant till USB/bluetooth kan vara att använda JoikuSpot som konverterar telefonen till en hotspot så du kan surfa trådlöst. Detta kräver dock en passande telefon med WiFi (samt en dator med WiFi). Jag har även provat detta med Nokia N95.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar