onsdag 7 december 2011

Datorn (Asus U46SV CI5 2.3) skickas tillbaka till Dustin

Har vid ett par tillfällen skrivit om nya datorn, Asus U46SV CI5 2.3.
Efter mycket strul skall den nu åter till Dustin för återköp.





Strulet:


När datorn kom hem så fungerade ej datorns laddare. Detta var dock enkelt löst efter ett samtal till Dustin. En ny laddare anlände påföljande dag.



Efter detta fungerade alltså datorn även om skärmbakgrunden då och då bytte till illvit samt att aktivitetsfältet doldes.
Några enkla knapptryckningar bara så var det återställt - ett tag.
Brydde mig dock inte om detta just då utan installerade säkerhetsprogram och rensade datorn från bloatware.

Nu skulle bilder, filer mm mm överföras från gamla Asus (Pro32A) till nya datorn.
I första skedet använde jag ett USB-minne för överföringen.
Tyvärr så fick jag ganska snart upp texten "Utforskaren har slutat fungera, utforskaren startas om" på nya Asus.
Ok, kanske USB-minnet som strular?
Tar fram backuphårddisken och provar att föra över filerna via denna - samma problem!

Söker lite på nätet och konstaterar att det är flera som har samma bekymmer med Windows 7 Home premium 64:
Hur som helst, det finns många som har bekymmer med just detta - sök på "utforskaren har slutat windows 7 home".

Med båda dessa fel, skärmbakgrund och utforskaren, i bakhuvudet så måste väl en ominstallation via recoverypartitionen på hårddisken vara ett bra sätt att bli av med bekymren?

Jag testar "Restore från Recovery". Denna nås genom att trycka F9 under uppstart.
  1. Applying process
  2. Partition 1
  3. Starting Windows
  4. Setup is updating registry settings
  5. Setup is starting services
  6. Setup is installing devices
  7. Startup is applying system settings
  8. Setup will continue after restart
  9. Starting Windows
  10. Setup is preparing for first use
  11. Welcome Windows 7
  12. Factory installation in progress- please wait
  13. Configuring the system
  14. Logging off
  15. Shutting down
  16. Starting Windows, samma som 9
Och så håller datorn på,  i en oändlig loop mellan steg 9 och 15!

Provar nu att återinstallera recoverypartitionen på datorns hårddisk mha de nybrända skivorna men det blir samma resultat vid nästa försök.

Funderar på att installera Ubuntu men med en kaputt recovery (eller dator?) så ser jag ingen annan lösning än att skicka tillbaka datorn!

Det hade säkert gått att lösa datorbekymren men en ny dator skall ju bara fungera, eller hur?


Nu har jag beställt en LENOVO THINKPAD EDGE E520 CI5 2.4 4GB/500 15.6" W7P - observera "P", alltså Windows Professional!










6 kommentarer:

  1. observera 7 dvs "vista 7" ;)

    lenovo är bättre val, asus har helt enkelt gjort bort sig med sin iver att äga eftermarknad i form av dussintalet skitprogram som förinstallerats.

    SvaraRadera
  2. Säkert! Hursom helst så tröttnade jag på alla konstigheter med Asus - glömde säga att Fn + många av F1 - F12 ej fungerade heller, bl a F2 för Wifi och volymknapparna.

    SvaraRadera
  3. Jag kör alltid med en ren installation av operativsystem. Det första jag gör vid köp av en ny dator är att bränna ut recovery skivorna från tillverkarens program så att du har fabriksskivor så om det blir hårvarufel kan du installera om från skivorna och säga "där! som ni leverade datorn! fortfarande fel på den! Byt tack!". Efter att jag har skivorna, installerar jag en ren kopia av Windows 7 Pro. Om jag har tid, skapar jag en installationsskiva med drivrutiner för datorn från orginalskiva.

    DVS. Windows 7 Pro till ISO. Öppna upp ISO i en redigeringsprogram som PowerISO. Ladda ned drivrutinerna till datorn till en mapp. Lägg till den mappen i ISO och bränn ut. Voila! En custom made disc för den nya datorn!

    SvaraRadera
  4. Tack, tänkvärt! Själv nöjer jag mig med att bränna ut skivor samt avinstallera "skräpet".
    Samt givetvis mina "egna" säkerhetsprogram.

    SvaraRadera
  5. Hög nivå på den här bloggen när du framställer mjukvaruproblem relaterade till Win 7 som Asus fel.

    Problemen du beskriver är helt klart Windows-relaterade.

    Jag har en U46Sv som går hur klockrent som helst med Gentoo Linux 64-bit och en ren installation av Win 7 Pro (har en studentlicens så jag behövde inte betala extra).
    Datorn är grymt snabb , stabil och tyst. Skärmen är superbra.
    Allt i ett extremt nätt format vägandes 2.2 kg som innehåller 500GB HDD (7200-rpm) , 2.4 GHz i5 och 8GB ram. Hela kalaset kostade 6995 kr inkl. frakt. Det är bara att köpa!

    Problemet med bloatware är något som de flesta bärbara har , macbooks undantaget.
    Man får se det som att bloatware gör din dator billigare. Den teknikkunnige tackar och tar emot , bara att göra en ren installation.

    Recoveryfunktionen är skräp då den förmodligen även återställer all bloatware.

    Fn-knapparna som funkade då ?
    Jo - i din iver att rensa datorn från bloatware tog du förmodligen bort ett program som innehåller drivrutinerna för asus extraknappar. Alla knappar styrs dock inte via drivrutin utan t.ex. knapparna för att ändra skärmens ljushet funkar utan OS.

    Det är inte så enkelt som att Lenovo > Asus som många tycks resonera.

    SvaraRadera