söndag 18 december 2011

Nu fungerar Lenovodatorn!

I ett tidigare inlägg berättade jag om Asus-datorn och alla bekymmer med denna samt att den skulle returneras.
Jag berättade också att en Lenovo Thinkpad Edge (E520 CI5 2.4 4GB/500 15.6" W7P) beställts istället för Asus.










Samma dag som Asus-datorn skickades tillbaka så levererades den nya Lenovo-datorn.

Anledningen till tystnaden om nya Lenovo-datorn är att ej heller denna var riktigt kurant.
Allt fungerade på Lenovon FÖRUTOM det trådlösa nätverket.

Att allt inte stod rätt till konstaterades redan första kvällen - den ville helt enkelt inte ansluta till den trådlösa routern trots att signalen var klart godkänd.

Jag testade då att använda mobilen, Motorola Defy+, som router - det fungerade!

Vidare så  kopplade jag  upp en annan trådlös router i "hobbyrummet! - även detta fungerade.
Även via kabel så fungerar datorn.

Hmm, konstigt, kanske datorn ej fixar 802.11n?
Ställde om rätta routern till b+g - ingen skillnad!

Tidigt nästa morgon kom jag på att det kanske var närheten till trådlösa routern som fattades.
Provade nu att koppla upp trådlöst mot routern på ca 1 meters avstånd - DET FUNGERADE!

Efter ett 50 minuters samtal med Lenovos support så beslutades att datorns Wifi-antenner skulle bytas och tydligen så hade jag På-platsen-service så reparationen skulle ske inom 2 dygn.

 I början på veckan så kom servicekillen från InfoCare, plockade ner hela datorn och bytte de båda antennerna.
De nya antennerna såg lite annorlunda ut mot de som satt från början samt var de ursprungliga stämplade "Wimax".
Vet inte om "Wimax" betyder att det satt fel antenner i datorn från början men nu fungerar den i alla fall!

Slutet gott, allting gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar