söndag 18 november 2007

Använd soonR för att komma åt dina filer

soonR är ett program som gör att du kan komma åt dina filer från t ex en annan dator eller din mobiltelefon. Även din e-post och dina kontakter på hemmadatorn blir tillgängliga på distans.

Det hela fungerar så att man installerar ett program på hemmadatorn. Här väljer man vilka mappar som skall vara åtkomliga "utifrån" samt väljer login-namn och lösenord. Programmet autostartar när datorn kör igång.

Genom att gå till https://www.soonr.com/ från en annan dators, eller från mobiltelefonens, webbläsare så kan man logga in på datorn hemma och kan maila filer till andra mottagare, hämta hem bilder mm mm. Observera https:// = säker sida.

Nedan ses exempel från min Nokia N95.





Som kanske framgår av bilderna ovan så är det två datorer som är åtkomliga.

Jag har gått till Mina bilder och husdjur i den bärbara datorn och valt en bild. Bilden är på 442kB, heter Bild(015).jpg. De alternativ jag har att välja på är View, Get, Monitor, Print och Send. Jag har valt Send och får upp ett fönster så att jag kan skicka den till valfri e-mailadress.

2 kommentarer:

  1. Hej! Grym blogg! Fungerar ovanstående bra, och kostar det "datatrafik"?

    SvaraRadera
  2. Roligt att du uppskattar min blogg!

    Jodå, det funkar bra men kräver en viss inlärning. Har du, som jag, en telefon med WLAN (N95 i mitt fall) så kan du ju öva hemma.
    Att ladda hem filer till telefonen kostar ju, åtminstone bilder brukar ju dra en hel del trafik.
    Ett sätt att utnyttja tjänsten, och som inte kostar så mycket, är att maila filer direkt till en kompis via soonR. Själva mailet -och filen skickas då från din dator hemma så den trafiken behöver du ej betala för.

    Man kan säga att du har hela datorns innehåll med dig i telefonen!

    SvaraRadera