tisdag 27 november 2007

Min N95 nu uppdaterad till ver. 20.0.015


Igår (26/11) släppte Nokia en ny firmware till N95 "Classic" och detta är vad som hänt:


  • Ny kameramjukvara, den är mycket snabbare nu!

  • Mycket mera RAM-minne ledigt. Detta innebär att flera program kan köras samtidigt.

  • Search är integrerat.

  • Buggen att telefonen inte alltid reagerade på en knapptryckning är borta.

  • Batteriet räcker 30% längre när du lyssnar på MP3-låtar.

Själv har jag märkt att den tidigare buggen som gjorde att vissa sidor ( t ex mobile.rediff.com) ej kunde visas i webbläsaren, i ver.12, nu fungerar.


Jag installerade den nya firmwaren igår. Hade först bekymmer med att telefonen ej hittades från Nokia Software Updater men det löste jag genom att byta USB-port på datorn.

Den USB-port jag först provade med är den jag använder när jag använder N95 som modem för mitt mobila bredband om det kan ha någon betydelse.


Eftersom jag haft en del bekymmer med telefonen tidigare så ville jag inte läsa in backupen från minneskortet utan jag förde över mina kontakter till Nokia 6630 mha "Överföring" först.

Min kalender har jag ju synkad med Google Calendar så den var ju enkel att återskapa.


Det stora bekymret är egentligen alla bokmärken!


Jag har dock exporterat de flesta bokmärkena via det utmärkta programmet "Aktiva anteckningar (Active Notes)" så det fixade sig skapligt enkelt.


Jag flyttade även över de mest intressanta filerna till datorn innan jag formaterade minneskortet så bilder och mycket annat var bara att köra tillbaka när allt var klart!

9 kommentarer:

  1. jag försöker med uppdatera min men programmet säger bara att ja har den senaste och så står det v12 eller va det var,ja får aldrig fram till v20 hur ska ja göra? jag har en 3 mobil

    SvaraRadera
  2. Det är säkert så att det inte finns någon uppdatering till din telefon ännu. Anledningen är att den är låst till 3. Alla med låsta mobiltelefoner brukar få vänta ytterligare veckor innan någon uppdatering finns tillgänglig. Den föregående versionen heter 12.0.013.
    På denna adress http://europe.nokia.com/link?cid=EDITORIAL_528996
    kan du knappa in det nummer som står under batteriet för att se om det finns en uppdatering tillgänglig för just din Nokia-telefon.

    SvaraRadera
  3. Tack,du har nog rätt,det är bara hålla kolla lite då och då

    SvaraRadera
  4. jag fick mycket sämre ljud med den här uppdateringen. vid låg volym så får jag väldigt mycket brus. otroligt irriterade på låtar som börjar lågt tex queen dont stop me now(är en 320 kbps mp3)

    nån mer som upplever samma problem ?

    annars är jag mycket nöjd med uppdatering . tlf känns mycket snabbare (menyer kamera gallery media spelaren) och den nya sök funktionen är suverän. kan köra musik, maps sporttracker och ta bild utan att minne tar slut.
    men jag kommer nog byta tillbaka pga jag lyssnar så mycket på musik med den

    SvaraRadera
  5. Hmm, jag lyssnade inte så mycket på mp3 innan jag uppdaterade så jag är ingen bra domare - men visst brusar det!

    SvaraRadera
  6. Jag har det lite krångligt... Sitter med en Mac och kan därför inte uppdatera mjukvaran. Har även fått lära mig att den nyaste versionen inte finns tillgänglig för min telefon än, den är för gammal i modellen. Suck.
    Men så snart den är släppt, och jag har hittat en polare med PC så ska jag uppdatera så det står härliga till! :) Behöver jag då ta med mig något annat än datakabel och telefon? Behöver jag installationsskivan? Tack för en bra blogg! Svar uppskattas! Gärna offentligt eller till min mail : markus@karate.com

    Hej!

    SvaraRadera
  7. För att uppdatera behöver du N95:an, datakabel och, för säkerhets skull, laddare. Tomt batteri vid uppdatering är inte bra!!

    SvaraRadera
  8. ........och tack för uppskattningen av bloggen!

    SvaraRadera
  9. Hej hopp! Trevlig blogg. Mintre trevligt är att min N95 a måste besöka verkstaden efter uppdatering :-( Den startar inte alls. Men det är väl smällar man får ta när man köper Nokia? Nästa telefon blir en HTC det är i alla fall säkert.

    SvaraRadera